Als je geïnteresseerd bent in een verre reis, vallen reisverhalen in tijdschriften je plotseling wat meer op. Denk je na over een nieuwe bank, dan zie je overal om je heen advertenties van meubelwinkels. En wat gebeurt er wanneer je, zoals ik, deel uitmaakt van een stichting die wil bijdragen aan de restauratie van een molen? Dan valt je oog vanzelf op alles wat met een molen te maken heeft.
Bij de bakker koop ik geen gewone koekjes, maar speculaasmolens. De Spar verkoopt bier met op het etiket een afbeelding van Korenmolen Heerjansdam: hup, in het winkelmandje. Bij de tweedehandswinkel staat een krantentafel met tegeltableau waarop, jawel, een molen is afgebeeld (daar twijfel ik nog even over). En wie spaart er sinds kort oude, verzilverde koffielepeltjes met een molen?!
Ik rijd door Schiedam en zie hoe hoog de molens Walvisch, de Vrijheid en de Palmboom zijn. In Nieuwerkerk aan den IJssel koop ik bij molen Windlust een molenbalpen en drink ik koffie met appeltaart. En bij de ‘Rezoordse Molen’ vul ik de tas met volkorenroggemeel en Molenaars Cakemix.
‘Selectieve perceptie’, noemt men dit in marketingkringen. Ik omschrijf het gewoon als enthousiasme, ingegeven door Korenmolen Landzicht in Heerjansdam. Binnenkort even kijken of die krantentafel nog te koop is.
Sacha Eikenboom
bestuurslid stichting Korenmolen Landzicht Heerjansdam